dilluns, 16 de febrer del 2015

Quina societat volem? Eduquem per ser!

Darwin al segle XIX va explicar que totes les espècies han evolucionat al llarg del temps a partir d'avantpassats comuns mitjançant la selecció natural. El fet que l'evolució es produeix fou acceptat ràpidament per la comunitat científica, mentre que la teoria de la selecció natural no començà a ser considerada com la principal explicació del procés de l'evolució fins a la dècada del 1930, i ara constitueix la base de la síntesi evolutiva moderna. En una forma modificada, el descobriment científic de Darwin continua sent la base de la biologia, ja que proporcioina una explicació lògica de la diversitat de la vida.

Darwin també afegia que com més aptitud tenia un individu més potencial de supervivència tenia (supervivència del més apte). Evidentment que és una tesi molt interessant en la qual s'han originat grans avenços a nivell de definir l'evolució de les espècies, però m'agradaria que ens miréssim aquesta tesi des de la vessant d'un mestre. Aturem-nos un minut, abans de continuar llegint l'article i intentem veure què fa tan interessant i alhora necessària la nostra professió respecte aquesta teoria.

55, 56, 57, 58, 59, 60

Després d'aquesta pausa reflexiva continuem. La nostra tasca com a mestre esdevé de vital importància per els nostres alumnes i de rebot per la nostra societat. Tenim la capacitat de compartir el procés d'aprenentatge dels nostres futurs ciutadans i podem incidir en allò que creiem que han de tenir per poder contribuir en aconseguir una societat millor. Darwin parla d'aptituds i nosaltres hem de donar les eines als nostres alumnes per contribuir en l'adquisició d'aptituds i estratègies per poder sobreviure en la societat tan volàtil i flexible que ens trobem.

El nostre sistema educatiu posa èmfasi constant en l'assoliment d'unes competències bàsiques al finalitzar les diferents etapes educatives però sovint segueixen prevalent més els continguts de les diferents àrees del currículum a allò que permetrà als nostres alumnes a ser competents realment. A posseir aquelles estratègies i aptituds que els permetràn analitzar què tenen al voltant i actuar de manera coherent i diferent en cada cas. 

La nostra tasca com a mestre passa doncs per veure a qui tenim davant i a ser capaç d'atendre les necessitats i característiques que tenen els nostres alumnes. No em posaré a discutir què és el que els polítics han de fer amb els nostres impostos a nivell educatiu però evidentment la resposta de tots els mestres serà unànime: tenir més recursos humans i sobretot i no menys important tenir una formació continuada i de qualitat per poder atendre amb èxit i exigència els nens i nenes que passen per les nostres mans.

Fa un temps va caure a les meves mans un llibre de la Rebeca Wild que porta com a títol Educar per Ser i la veritat és que fullejant-lo una i una altra vegada cada cop apareixen frases noves que et fan veure l'important que és la nostra tasca a l'escola com a transformadors socials.

El títol és molt explícit Educar per Ser i no només és encertat sinó que considero que és de lectura obligatòria per tots els agents que actuen en l'obra mestra de l'EDUCACIÓ (pares, mares, educadors socials... i sobretot mestres).



Us enllaço el llibre recomanant-vos molt la lectura i poder contribuir en aquest canvi social que necessitem.