divendres, 12 de setembre del 2014

#CatalansVote9N. Com ajudar els nostres fills petits a entendre el món?


L'inici escolar és a la volta de la cantonada. Sí dilluns 15 de setembre de 2014 centenars de milers d'alumnes d'eduació infantil, primària i secundària inicien el nou curs escolar. És evident que el curs s'inicia després d'una movilització brutal del poble català, demanant al món sencer la possibilitat de votar el 9N, fins i tot aconseguint posicionar el hastag #CatalansVote9N com a primer hastag mundial.


Jo sempre he considerat l'escola com una finestra al món. Un espai de convivència en què els alumnes han de ser capaços d'entendre què passa al món, tot desenvolupant un esperit crític envers els temes d'actualitat en què ens veiem envoltats dia rera dia. És un objectiu molt agosarat, sens dubte, però també és alhora motivador ajudar-los a caminar per aconseguir aquesta fita.


Per afavorir l'assoliment d'aquest GRAN objectiu l'escola necessita de les famílies (pares, mares, iaies, tiets, germans...), i no només en els últims cursos de l'ESO, que semblaria que els nens i nenes estarien més preparats per tenir una visió crítica de la societat, sinó també des dels primers cursos d'educació infantil.


Els lectors que hagueu arribat fins aquí és que esteu interessats en què els nostres fills aconsegueixin assolir l'objectiu tan agosarat que ens plantejàvem unes línies més cap amunt. Us estareu fent preguntes mirant la manera de com ajudar-los. Vull basar aquest article, sobretot, en l'educació infantil, ja que considero que en aquesta etapa els nens adquireixen unes bases de coneixements molt interessants i imprescindibles que els han de permetre evolucionar cap a la consecució de dit objectiu. En futurs articles faré esment de com ajudar-los en etapes posteriors.



DESPERTEM LA CURIOSITAT


Anteriorment comentava que ja des de l'educació infantil, podem començar a construir aquest esperit crític, a fer les primeres passes perquè el nostre fill sigui capaç de buscar respostes a coses que passen al seu voltant. Diria fins i tot que és abans que ja hi podem començar a treballar, sí sí, abans, només néixer.


Els infants posseeixen una arma essencial per poder visualitzar i entendre el món "LA CURIOSITAT". Aquesta els fa estar actius en tot moment, sempre que els estímuls siguin suficientment interessants. Un nen que ha estat estimulat només néixer té un bagatge de sensacions, experiències, vivències que li permetrà entendre allò que l'espera en el següent esglaó de l'aprenentatge i aquí radica la clau de l'èxit. L'evolució del nostre fill pel que fa a entendre què passa en el seu voltant i més endavant què passa en el seu món només serà possible si l'ajudem a fer-ho de mica en mica, cremant etapes i posant aprenentatges sobre aprenentatges i vivències sobre vivències, només així el nen anirà construint la seva base de coneixements i aprenentatges.


Evidenment la teoria és molt maca, però què hi podem fer nosaltres? Quines eines estan al nostre abast, com a pares, per ajudar-los a fer aquest procés?



QUÈ HI PODEM FER?


La tasca és més senzilla del que sembla, però requereix d'esforç, sobretot en la direcció de ser capaços de mirar-nos el món des de la perspectiva del nen. Nosaltres, com adults, hem passat per totes les etapes que passarà el nostre fill. Sí, potser de manera diferent, però el que és ben segur és que tenim una posició ideal per generar situacions als nostres fills que els permetin començar a construir les bases de coneixements que comentava en l'apartat anterior. Vull simplement enumerar una sèrie de situacions que podem crear, tan sols com a tall d'exemple, tot i que el més interessant és adaptar aquestes situacions a les característiques i necessitats que presenta el vostre fill.




  1. Posar al seu abast material divers.

  2. Explicar-li tot el que faci referència a ell (perquè el deixeu a la llar d'infants, perquè avui es quedarà amb els avis, ...).

  3. Explicar-li les conseqüències de les coses (si puges aquí, cauràs,...)

  4. Deixar que descobreixi les conseqüències que no comportin un perill per ell (descobrir textures, gustos, sorolls...).

  5. Adequar les joguines a l'edat.

  6. Sortir a l'exterior i interactuar amb l'entorn.

  7. Compartir espais amb altres nens (de la mateixa franja d'edat i d'altres). No val només l'escola i les llars d'infants.

  8. Fer-lo responsable de petites tasques adequades (vestir-se, parar la taula, recollir les joguines...) AUTONOMIA PERSONAL

  9. Respondre a les seves preguntes (no li tallem la curiositat, és la seva gran eina, no ho oblidem).

  10. Fer preguntes adequades sobre coses que ell sap.

  11. Fer els àpats amb nosaltres (com a mínim un d'important, sopar o dinar).

  12. En els àpats treballar els hàbits d'higiene, de menjar amb coberts, de parlar del què s'ha fet durant el dia (cada membre de la família ha de poder-ho fer).

  13. Anar contents a l'escola i a la resta d'activitats que faci.

  14. Utilitzar en el joc materials de la natura (pedres, fang, aigua...).

  15. Fer-los partíceps d'organitzar una excursió, sortida, vacances.

  16. Fer-los partíceps de preparar la seva bossa per anar a l'escola, activitats extraescolars...

  17. Emportar-vos els vostres fills a diferents llocs (restaurant, piscina, concert, teatre,manifestacions, espectacles...) perquè sàpiguen estar en diferents situacions.

  18. Fer que coneguin els diferents membres de la família més directes d'una manera molt propera (avis i àvies, tiets i tietes, besàvies...).

  19. Deixar que juguin de forma lliure i no tallar-los, sinó el contrari observar-los.

  20. JUGAR JUGAR I JUGAR.


Evidentment la llista podria ser molt més extensa, però també crec que és positiu que l'adeqüeu al vostra fill. He acabat amb el JUGAR, JUGAR i JUGAR perquè considero que juntament amb la curiositat és una eina fonamentat en el desenvolupament del nostre fill. Suposo que us preguntareu el per què l'he posat l'última, doncs la resposta és clara, el joc lliure, simbòlic... en nombroses ocasions representa escenes de la vida quotidiana, experiències viscudes... per tant aquell nen que disposi de més experiències, vivències... de ben segur que serà capaç de gaudir del joc ben divers i tenir un marc imprescindible de desenvolupament i d'assoliment de les bases d'aprenentatges que ens permetran fer camí cap a l'objectiu amb què començava l'article.


Xavi Becerra






Com potenciar les matemàtiques, descobreix-ho ara!