dijous, 24 de juliol del 2014

Quin joc toca a cada edat?

images


Els pares hem de ser capaços d'adaptar-nos a les edats dels nostres fills per poder aportar-los el necessari per aprendre a utilitzar l'eina del joc. Aquesta eina és fonamental pel seu desenvolupament però com qualsevol eina cal saber com s'ha de fer servir. Si aconsegueixen desenvolupar aquesta habilitat, de ben segur que els nostres fills sabran moure's en societat i entendre les normes i valors que la regeixen. Així doncs, a cada edat els nens desenvolupen mica en mica aquesta habilitat.

A continuació podreu veure com evoluciona el paper i la funció dels pares en cada grup d'edat. Ve a ser com una recepta de com ens hem de comportar enfront del joc i dels nostres infants per garantir l'èxit.

0 a 2 ANYS


En aquesta edat els jocs són l’instrument per acostar el nen al món a través dels sentits. La funció dels PARES serà la de promoure noves experiències, motivar, afavorir un tipus de joc concret, ensenyar-li que tregui totes les possibilitats lúdiques d’una joguina... Les JOGUINES més idònies són les que desenvolupen els sentits (vista, oïda, tacte); localitzar sons, colors i imatges, reproduir sons verbals per imitació o expressar-se amb gestos. Joguines amb diferents textures, elements sonors, ninots de drap, coses per manipular, caminadors... A partir dels dos anys els trencaclosques, les construccions, la plastilina, els contes...


3 a 5 ANYS


A partir d’aquesta edat els PARES han d’acompanyar més el joc. Han de seguir motivant i guiant, però a més poden compartir el joc. Ara descobreixen l’entorn familiar, xerren i pregunten, tenen més habilitat física, mostren sentiments en els jocs i comencen a compartir-los amb els amics. Les JOGUINES més adequades són els patins, els tricicles, pissarres, ninots amb accessoris, titelles, disfresses, trencaclosques, camions i jocs de taula senzills.


6 a 8 ANYS


En aquestes edats el paper dels PARES és compartir i competir, afavorir el joc en el qual els fills puguin mostrar-se com són i ensenyar a seguir i respectar les normes. Ara augmenta la curiositat dels infants, creen mons imaginaris, fan activitats de grup i ja poden llegir, dibuixar, escriure, sumar... Això obre la porta a JOCS de preguntes i respostes, de memòria, de cartes, experiments, microscopis... També és un bon moment pels trens i els cotxes teledirigits, les pilotes, les bicicletes, els estels...


MÉS de 9 ANYS


A partir d’aquest moment els PARES han de tenir el paper d’autèntics companys de jocs: no n’hi ha prou amb la motivació. El nen ha de sentir-los com a jugadors entregats i entusiastes, que competeixen i cooperen quan cal, tot gaudint del joc. Els nens ja són capaços d’activitats més complexes i s’interessen pels amics, pels clubs i les col·leccions. Les JOGUINES més idònies són els monopatins, les bicicletes, els jocs d’estratègia, les maquetes, els jocs audiovisuals i electrònics...


Com podeu veure són unes recomanacions d'allò més adequat per a cada grup d'edat, evidentment ningú s'ho ha de prendre com una recepta única. Hi ha molts jocs i joguines llistades anteriorment que de ben segur que poden utilitzar-se abans o després. Aquí és on els pares han de saber escollir i optar per una cosa o una altra. És evident que cada nen és diferent i que per tan hi haurà qui té més habilitat amb jocs de pilota, els altres es desenvoluparan millor en joc simbòlic, ...


Això sí en la varietat està l'èxit i per tant hem de ser capaços de motivar els nostres fills a jugar de tot, però sense forçar-los sinó induint-los al joc fent que realment els agradi jugar-hi.  La MOTIVACIÓ és la principal raó que permetrà als nens jugar amb tots el sentits i per tant, APRENDRE mentre JUGUEN.